Door een toenemende vergrijzing van de bevolking (ook in Altena) is de kans groot dat je een inwoner treft met (beginnende) dementie. Ook deze inwoners willen graag deel uit blijven maken van onze maatschappij. Kijk maar eens naar het prachtige programma ‘Restaurant Misverstand’.

Maar hoe ga je hier als ondernemer mee om? Hoe help je mensen met dementie op een goede manier op weg in jouw winkel, restaurant of business?

De cijfers liegen er niet om
Alzheimer Nederland publiceert voor elke gemeente cijfers die voor de toekomst een beeld geven over het aantal inwoners dat te maken krijgt met dementie of Alzheimer. De cijfers zijn gebaseerd op het aantal inwoners en de bevolkingssamenstelling.

Voor Altena gelden de volgende cijfers:
2020: 870
2025: 1100
2030: 1300
2040: 1800
2050: 2100
Gemeente Altena is al een aantal jaar actief bezig, samen met onder andere Stichting Trema, om de beweging te maken naar een mensvriendelijke samenleving, waarin iedereen meetelt. Een sticker op de deur van jouw bedrijf is hierbij niet genoeg. Er moet echt een beweging in gang gezet worden, zodat we samen de signalen herkennen, service hierop aan kunnen passen en er samen voor zorgen dat ook deze inwoners zich gezien voelen!

In gesprek met…
Om die reden is Mitzy de Groot, consulent mantelondersteuning bij Trema, in het voorjaar in gesprek gegaan met een aantal medewerkers en directeuren van supermarkten uit Altena.
Deze winkels hebben een belangrijke signaleringsfunctie binnen de dorpen. Medewerkers wonen vaak zelf in de dorpen, kennen inwoners en zijn meestal snel in staat om bijzonderheden in gedrag van hun klanten op te merken.

Zo vertelt Willem de Haaij van Coop Nieuwendijk: ‘Dat is ook vaak het eerste waar wij het aan merken. Het gedrag van de klant verandert. Ze zijn vaak wat meer gespannen, vergeten boodschappen of hun pincode. Normaliter zou je dan je boodschappen aan de kant zetten en rustig blijven. Klanten met (een beginnende dementie) raken in paniek of worden juist boos. Dat is best lastig voor de klant zelf, maar ook voor ons personeel.’

Ook Kees van der Meijden en Corine Tiemissen, Albert Heijn Almkerk, bevestigen dit: ‘We zien klanten met (beginnende) dementie vaak wat langer doen over de boodschappen. Als we aanbieden hen te helpen dan geven ze altijd aan ‘dat ze het best wel zelf kunnen’, terwijl dit eigenlijk niet zo is, maar mensen schamen zich om in deze situatie om hulp te vragen.’

Nog een voorbeeld uit Altena
Een winkelier uit Dussen vertelt: ‘Ik heb dit inderdaad wel eens aan de hand gehad in Dussen. We hebben afspraken met een familie gemaakt om te betalen op rekening. Verder hebben we ook nog een klant die zelf naar de supermarkt is gestapt toen de diagnose dementie werd gesteld. We hebben afgesproken dat het personeel hem of haar rustig de tijd geeft om te betalen en dat er gewaarschuwd wordt als er meerdere keren per dag boodschappen worden gedaan. Heel dapper vind ik!’

Vertrouwde omgeving
‘Het is belangrijk dat klanten in een vertrouwde omgeving hun boodschappen kunnen doen’, vertelt Kees. ‘Daarom is het voor veel ons een voordeel dat we zelf uit het dorp komen. We weten vaak al wel uit de wandelgangen dat klanten een beginnende dementie hebben. Als we hen in de winkel zien leggen we vaak al even contact met hen. Vragen we of hen ergens mee kunnen helpen en dan is de kans groter dat ze aangeven dat ze hulp nodig hebben.’

Tips van de werkvloer
Als we aan Willem vragen welke tips hij heeft voor andere winkeliers, geeft hij aan: ‘volg echt de onlinetraining. Daarin zitten veel voorbeelden van hoe je klanten kunt helpen of aanspreken. Op die manier voelt iedereen zich prettig en is het niet nodig om bijvoorbeeld de politie in te schakelen. Want ook dat komt helaas wel eens voor.’

Er zijn nog meer mooie voorbeelden uit de praktijk van hoe winkeliers meebewegen met hun klanten.
• Bij de kassa aanbieden om boodschappen thuis te brengen en vervolgens alles weer terug in het schap zetten;
• Bij kleinere winkels (bijvoorbeeld de bakker) afspreken dat de familie één keer in de week komt betalen;
• Een mevrouw die pijptabak wilde kopen, dit laten doen bij de plaatselijke supermarkt, die alleen daarvoor een blik pijptabak achter de kassa heeft. Het blik komt de volgende dag via de familie weer retour, zodat mevrouw dit opnieuw kan komen halen. Betaling op rekening (die natuurlijk nooit komt).

Wil je meer tips over hoe jij om kunt gaan met klanten met dementie? Kijk dan eens op de website van ‘Samen dementievriendelijk’.

Vragen?
Wil je meer informatie over de online trainingen voor jezelf of jouw medewerkers? Neem dan eens een kijkje op https://www.samendementievriendelijk.nl/. Ook op de website van https://www.dementievriendelijk.nl/wat-kun-jij-doen/gemeenten vind je veel informatie over dit onderwerp. Uiteraard ben je ook van harte welkom om je vragen te stellen aan Mitzy de Groot van Trema via m.degroot@trema.org of aan Tim van het Hof van de gemeente Altena via t.vanhethof@gemeentealtena.nl.

Meer nieuws

Scroll verder voor meer...