Duizend bommen en granaten! Een restaurant met een kanon voor de deur? Komend weekend opent pop-up eetlokaal “Duizend bommen en granaten” voor het eerst in de middag de deuren van het Arsenaal voor gasten. Met 2 nieuwe terrassen en een grote binnenruimte heeft de horeca in Woudrichem nu genoeg plek voor iedereen die komend hoogseizoen de vesting bezoekt.
Kans gezien en gegrepen
Het Arsenaal, eigendom van het Visserijmuseum, staat al even leeg. Het idee leefde om de ruimte in te zetten voor ‘iets lokaals’, als markthal met lokale producten bijvoorbeeld. De coronacrisis zorgde ervoor dat die plannen in de koelkast belandden. Tegelijk verkleinde de crisis ook de kans op het snel vinden van een nieuwe huurder.
De horeca is sinds 1 juni weer open, maar draait maar op 1/3 van de normale capaciteit. Met een druk hoogseizoen in het vooruitzicht, zagen Arjens van Gammeren, voorzitter van het Visserijmuseum en Ronald van den Ende van ondernemersvereniging Woudrichem een kans.
Jop Duyvendak (Schering & Inslag) en Patrick de Rade (Kruiden en Jasmijn) grepen hem met beide handen aan, en Duizend bommen en granaten was een feit. Arjens: “We hebben als Visserijmuseum echt de opbrengst van die ruimte nodig. We hopen ook dat dit een extra prikkel is voor mensen om ons museum te bezoeken. Beneden koffiedrinken, vervolgens een bezoek aan het museum en na afloop heerlijk lunchen. Wie weet kunnen we in de toekomst zo’n arrangement aanbieden.”
Twee restauranthouders, één nieuw concept
Dit weekend is het zover, dan opent Duizend bommen en granaten haar deuren voor de koffie en lunch, begin juli is ook dineren mogelijk. Patrick en Jop hebben samen een volledig nieuw restaurantconcept ontwikkeld: grand-café en eetlokaal ineen. Het restaurant heeft een houtskooloven en serveert gerechten van lokale producten. Met 2 terrassen buiten en binnen een grote ruimte met tafels om aan te eten en een lange bar is de pop-up een mooie aanvulling op het horeca-aanbod in de vesting. De twee restauranthouders nemen elk een dagdeel voor hun rekening: Jop verzorgt koffie, de lunch en het middagterras, het diner en de late avond binnen zijn Patricks domein. “Afhankelijk van verdere versoepelingen willen we ook de mogelijkheden bekijken voor andere activiteiten. We denken daarbij voor de ruimte binnen bijvoorbeeld aan een proeverij, themafeest of livemuziek”, aldus Patrick.
Lokaal ondernemen
Het eetlokaal gaat zoveel mogelijk met lokale producten werken. Altena is rijk aan streekproducten, dat mag gezien én geproefd. “We starten in ieder geval met lokaal bier, buffelmozzarella, vlees, kaas, kersen en ander fruit uit de buurt. Dat aanbod willen we steeds verder uitbreiden, maar waarschijnlijk zijn we logistiek niet meteen zover bij de start.”, aldus Patrick. “We zijn er wel hard mee bezig, want we willen zo snel mogelijk zo veel mogelijk lokaal. We zoeken trouwens beide óók nog personeel voor de bediening en de afwas”, vult Jop aan.
Ronald: “Voldoende plek in de horeca betekent ook dat toeristen langer in de vesting verblijven. Dat is gunstig voor de lokale ondernemers; meer mensen betekent meer potentiële klanten. En onze streek mag gezien worden, we zijn er trots op!”
Samenwerking tussen ondernemers en de gemeente
Toen het besluit eenmaal was genomen, bleek al snel dat de goede relatie tussen ondernemers en de gemeente Altena goud waard is. “De tijdelijke ontheffing om te kunnen starten was binnen een paar uur geregeld, we kregen echt alle medewerking. We moesten meer moeite doen om praktische zaken geregeld te krijgen, zoals terrasmeubilair. Een pluim voor deze samenwerking!”
Het pop-up eetlokaal Duizend bommen en granaten is in ieder geval geopend tot de winterstop van het Visserijmuseum in oktober.
Fotografie: Chris Poldervaart